Select Page

Vår historia

I slutet av 1980 talet slutade Eric Arthinius gymnasieskolan i Vetlanda, tanken var att komma ut i arbetslivet och Eric fick snabbt jobb på ett av ortens stora företag inom tillverkningsindustrin. Någon månad innan starten träffar han sin granne, Bo Runesson vars far startade Stensåkra Charkuteri.  Bo frågade Eric “Kan du börja hos mig i morgon?” och så blev det. På det sättet startade resan inom livsmedelsbranchen.

Resan fortsatte och Eric jobbade både inom slakteri och charkuteribranchen under många år hos lokala aktörer, på den tiden fanns många mindre enheter i Småland med omnejd. Bla JLS, Kj.s chark mm

I början av 2000-talet halkade Eric in i viltbranchen, han fick jobb som slaktare och styckare på en lokal vilthanteringsanläggning. Man slaktade rådjur, hjort, älg men knappast några vildsvin, detta har förändrats. Nu består 50% av produktionsvolymen av vildsvin, det är därför vi jobbar så hårt med vildsvinsfrågan i alla led, denna fantastiska, klimatsmarta råvara!